Podpisywanie umów licencyjnych to coraz częstsze zjawisko. Pozwala ona licencjodawcom chronić, ale także rozbudować swoją markę i rozszerzać działalność na inne rynki zbytu. Udzielenie licencji pozwala też podreperować budżet przedsiębiorstwa, dzięki dochodom powstałym z upoważnienia do wykorzystywania znaku. Co dokładnie stanowi przedmiot umowy licencyjnej?
Podmiot posiadający prawa do określonego znaku towarowego może udzielić innemu podmiotowi upoważnienia do stosowania tego znaku w oparciu o tzw. umowę licencyjną. Musi ona zostać sporządzona na piśmie i koniecznie zawierać sprecyzowanie przedmiotu licencji, a także wskazanie stron podpisujących ją i sposobu oraz zakresu korzystania ze znaku towarowego. W dodatku, licencjobiorca w umowie musi zobowiązać się do uiszczenia określonej kwoty za udzielenie licencji tzw. opłaty licencyjnej. W kontrakcie musi znaleźć się też wskazanie czasu trwania umowy.
Strony zawierające umowę licencyjną mogą ustalić między sobą zakres korzystania z licencji, która może być limitowana lub całkowita. Licencja może być też wyłączna, czyli pozwalająca na korzystanie z jej przedmiotu z wyłączeniem innych podmiotów oraz licencja niewyłączna, co do której istnieje możliwość sublicencji.
Najczęściej przy podpisywaniu umowy licencyjnej licencjobiorca zobowiązany jest wnieść opłatę licencyjną na rzecz licencjodawcy. Strony w umowie ustalają system tych opłat i od ich decyzji zależy, w jakiej formie będą te opłaty wpływały do kasy jednej ze stron. Co więcej, na wniosek zainteresowanego istnieje możliwość wpisania licencji do Rejestru prowadzonego przez Urząd Patentowy RP.
Joanna Walerowicz
plobank.pl