Rośnie liczba ataków phishingowych

Dodano: 11.08.2014

Ostatnio coraz częściej można usłyszeć o atakach phishingowych na polskich internautów. Fałszywe linki wysyłane na nasze skrzynki mailowe mają na celu pozyskanie naszych danych wrażliwych przez przestępców działających w sieci. W ostatnich tygodniach otrzymują je nie tylko klienci banków, ale również telekomów czy poczty.

Phishing to praktyka polegająca na przesyłaniu dużej ilości maili na adresy zidentyfikowane, jako aktywne lub wytypowane losowo. Treść wiadomości phishingowej będzie dotyczyła wypełnienia dołączonego formularza lub kliknięcie linku, który przekieruje nas na fałszywą stronę. Imituje ona stronę firmy, na którą w emailu powołują się przestępcy w celu pozyskania od nas w sposób nielegalny danych wrażliwych.

O zagrożeniu, jakie wiąże się z phishingiem po raz pierwszy mogli się przekonać klienci banków. Jednak od kilku lat na rynku coraz aktywniej funkcjonują operatorzy telekomunikacyjni. Nawiązują współpracę z bankami, na skutek czego klienci zaczęli otrzymywać fałszywe faktury za usługi telekomunikacyjne. Sprawą zainteresował się Urząd Komunikacji Elektronicznej, który ostrzega konsumentów przed korespondencją wpływającą z adresów mailowych podobnych do adresów dostawców usług telekomunikacyjnych i stosujących ich logotypy.

Rzecznik UKE, Dawid Piekarz stwierdził, że w tej sprawie podejmowane są czynności prewencyjne. Wykorzystując możliwości, które są obecnie dostępne na rynku UKE stara się uczulić konsumentów na ryzyko i przestrzec przed próbą wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy.

Jeżeli podczas zawarcia umowy z usługodawcą nie deklarowaliśmy chęci otrzymywania faktur w postaci elektronicznej i nie wyraziliśmy na to zgody, a mimo to na nasz adres mailowy została nadesłana wiadomość z taką fakturą lub jeżeli zgodziliśmy się na otrzymywanie faktur w takiej formie, ale nie jesteśmy pewni co do jej autentyczności należy wstrzymać się z uregulowaniem opłaty i jak najszybciej skontaktować się z biurem obsługi klienta danego dostawcy usług telekomunikacyjnych, aby dokonać weryfikacji autentyczności otrzymanej faktury.

Jak uniknąć phishingu? Jest wiele czynników wskazujących na to, że mail, który otrzymaliśmy jest nieuczciwy:

– podejrzane linki: mimo, że mogą wydawać się prawdziwe, to może nas zmylić. Najpierw, należy sprawdzić, czy adres odnośnika jest zgodny z adresem w przeglądarce po najechaniu nad URL w wiadomości mailowej. Jeżeli coś wzbudzi nasze podejrzenia – nie klikajmy w link,

– zwróć uwagę na adres, z którego została wysłana wiadomość z elektroniczną fakturą,

– jeżeli nie jesteś pewny czy wiadomość mailowa jest prawdziwa, nie klikaj w żaden link. Aby zyskać wiedzę czy mamy jakąś istotną wiadomość należy zalogować się na stronie banku, a wówczas dowiemy się tego,

– w wysłanych załącznikach może kryć się niebezpieczny wirus, dlatego nigdy nie powinniśmy otwierać załączników bez całkowitej pewności, że są one bezpieczne,

– sprawdź, czy widniejący na fakturze elektronicznej numer konta bankowego jest zgodny z tym, na który należy wysłać należność,

– faktura elektroniczna nadesłana przez prawdziwego usługodawcę zostanie przesłana tylko na adres, który osobiście podaliśmy przy zawarciu umowy z tym usługodawcą.

Joanna Walerowicz

plobank.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *