O czym warto pamiętać w procesie pozyskiwania inwestorów?

Dodano: 10.06.2014

Prowadząc firmę jednym z największych wyzwań jest pozyskiwanie inwestorów. Warto nawiązywać jak najwięcej kontaktów, nie zrażać się porażkami i czerpać z doświadczeń wyniesionych ze sprzedaży.

Jedną z metod pozyskiwania środków finansowych na rozwinięcie swojego biznesu, szczególnie dla młodych i pełnych zapału inwestorów, jest poszerzanie kręgów wpływów, czyli nawiązywanie znajomości ze znanymi inwestorami znanych przedsiębiorców. Zastosowanie znajdzie tu zasada, że na trzech znajomych przypada dwadzieścia nieznajomych. Jeżeli nie uda się pozyskać kapitału od trzech, istnieje jeszcze dwadzieścia siedem opcji nawiązanych kontaktów, innych perspektyw, różnych wpływów na nasz biznes. Nakładając sobie limit w postaci trzech kontaktów, przedsiębiorca sam zawęża swoje szanse powodzenia.

Kolejnym krokiem, aby skutecznie pozyskać inwestora jest zapoznanie się i zastosowanie skutecznych taktyk sprzedażowych. Dobry sprzedawca będzie uzyskiwał znacznie lepsze wyniki w pozyskiwaniu środków pieniężnych na swój biznes. Pomimo przekonań, proces sprzedaży i proces pozyskiwania kapitału to dwa zjawiska, nie wiele różnią się od siebie. Zdobywanie inwestora można porównać do budowania lejka o wyraźnie zarysowanych etapach (identycznie jak w procesie sprzedaży), do którego trafiają inwestorzy.

Maskowanie porażek i przedstawianie się inwestorom, jako przedsiębiorca osiągający same sukcesy tylko pozornie ma sens. Warto, bowiem ujawnić, że nie we wszystkim szło nam dobrze, a niektóre z kampanii marketingowych były niepomyślne. Dla części inwestorów takie pokazanie siebie będzie oznaczało koniec rozmów, dla innych zaś będzie to atutem. Porażka może, bowiem stanowić źródło wiedzy, które w późniejszym etapie przekłute w zmianę daje przewagę nad konkurencją. Odpowiednio sparametryzowana przewaga ma szansę przerodzić się w wyższy zysk z inwestycji (ROI) dla inwestorów.

Reasumując, w procesie pozyskiwania inwestorów działanie na zasadzie „występu jednego aktora” nie jest efektywne. Nie wpływa to korzystnie na ten proces, jego warunki i dalsze kroki. Będąc w nim sam przedsiębiorca z reguły ma tendencję, aby dotrzeć do celu najprostszą drogą. Wchodząc na drogę pozyskiwania funduszy warto rozpisać ten proces na kroki, spisać listę dokumentów inwestycyjnych, jakie będą potrzebne, a także skorzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które automatyzują ten proces.

Joanna Walerowicz

plobank.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *