Jakimi wskazówkami warto kierować się prowadząc cold calling?

Dodano: 04.07.2014

Komunikowanie naszych potrzeb stanowi podstawę kontaktów z otoczeniem. Zdolność do porozumiewania się umożliwia nam m.in. przekazywanie naszych potrzeb czy zachęcanie kogoś do działania. Dzięki temu tworzy się sieć kontaktów w otoczeniu. Dlatego też rozmowy handlowe są niezwykle istotne w biznesie.

Rozmowa z drugą osobą pozwala nam zaspokoić podstawowe potrzeby. Zatem przeniesienie jej na grunt biznesowy jest więc rozwiązaniem dość jasnym. Celem rozmowy handlowej jest poinformowanie kogoś, że przedsiębiorstwo działa, jaka ma nazwę, jaki jest zakres jego działalności i, że jest gotowe na współpracę. Cold calling to inaczej rozmowa telefoniczna z osobą nam nieznaną. Innymi słowy, to aktualnie jeden z najpopularniejszych i najtańszych sposobów na reklamę.

Podczas przeprowadzania rozmowy telefonicznej utrudnienie może stanowić fakt, że nie jesteśmy w stanie odczytać nastawienia drugiej osoby z ruchów jej ciała. Pozostaje jedynie domyślać się jakie mogą być ruchy i mimika osoby, z którą rozmawiamy, a której nie widzimy. Należy również nastawić się na odczytywanie reakcji sugerując się brzmieniem głosu i treścią wypowiedzi. Do tego konieczne jest zatem wyrobienie w sobie nawyku uważnego słuchania drugiej strony.

Na czym zatem polega cold calling w biznesie? Aktualnie rozmowy w telesprzedaży przeprowadzane na zasadzie „sprzedaj i zapomnij” wzbudza dość negatywne skojarzenia. Jednak biznes nawet na poziomie zarządów dużych przedsiębiorstw opiera się na rozmowach telefonicznych. Powód jest prosty. Chodzi o stały kontakt z kontrahentami, partnerami biznesowymi i współpracownikami. Telefon jest urządzeniem, które ten kontakt umożliwia przy jednoczesnym zaoszczędzeniu czasu i środków finansowych. Należy więc sobie uzmysłowić, że cold calling to nie tylko sprzedaż jakiegoś produktu prowadzona według określonego schematu, ale budowanie długofalowych relacji z klientem. Kiedy więc potraktujemy cold calling jako narzędzie do poznawania ludzi i utrzymywania z nimi długotrwałych, pozytywnych relacji warto podążać kilkoma stosownymi radami.

Po pierwsze w swojej rozmowie warto pokazać właściwe nastawienie do rozmówcy. Dzwoniąc uwzględnijmy to, w jakim nastroju zwracamy się do naszego rozmówcy. Z pewnością nasz dobry humor wpłynie na niego pozytywnie. Kolejnym aspektem jest intuicja. Sprzedając należy kontaktować się jedynie z tymi firmami, które mogą coś od nas kupić. Właściwie wykorzystując intuicję w sprzedaży można odpowiednio dostosować bazę potencjalnych klientów i partnerów. Oszczędzi nam to wiele energii, czasu i nerwów. Kolejnym ważnym punktem jest poznanie swojego kontrahenta. Warto sprawdzić czym zajmuje się nasz kontrahent, aby później móc to w odpowiedni sposób zastosować w rozmowie handlowej. Prowadząc wiele rozmów handlowych bardzo ważny jest też porządek. Dlatego po każdej warto sporządzać dobrą notatkę. Powinny znaleźć się w niej najważniejsze rzeczy, o których warto pamiętać, bo będą przydatne w trakcie kolejnej rozmowy.

Nie można też zapomnieć o wdzięczności i kulturze osobistej. Z używania podstawowych zwrotów grzecznościowych można uczynić swój atut. Nastawienie naszego rozmówcy z pewnością będzie przychylniejsze, gdy będziemy mówili do niego w sposób kulturalny i grzeczny.

Reasumując, trzeba wiedzieć, że ludzie lubią kupować. Należy tylko w odpowiedni sposób zaprezentować mu nasz produkt i uświadomić, jakie korzyści zdobędzie z jego posiadania.

Joanna Walerowicz

plobank.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *