Jak obliczyć listę płac?

Dodano: 02.04.2013

Każda szanująca się działalność gospodarcza ma wykwalifikowanych księgowych, którzy zajmują się stroną formalną. Niejednokrotnie ilość nowych ustaw jest tak duża, że sam przedsiębiorca we wszystkim się nie orientuje i nie jest na bieżąco. Lepiej zatrudnić osobę (czasem wystarczy jedna) kompetentną, która weźmie na siebie dopełnianie wszelkich powinności księgowych.

W związku z tym to na księgowej spoczywa odpowiedzialność uzupełniania listy płac. Jak szybko i sprawnie wprowadzić taką listę? Wygląda to następująco:

– określenie wysokości płacy minimalnej i wysokość ewentualnych premii i dodatków,

– spisanie wszystkich premii i gratyfikacji oraz określenie, które są opodatkowane, a które nie,

– wzięcie pod uwagę wszelkich składek ubezpieczeniowych (głównie społeczne, emerytalne, chorobowe) pobieranych z wynagrodzenia, powinny być zaokrąglane do pełnych groszy (nie dotyczy ubezpieczenia społecznego),

– sprecyzowanie wysokości składek z uwzględnieniem aktualnej stopy procentowej (ewoluuje na podstawie wysokości składek oraz sposobu jej potrącania),

– wyznaczenie wielkości podatku dochodowego, później od postawy podatkowej odjąć składki społeczne, a także koszty uzyskania przychodu. Kwotę ostateczną z tych działań potraktować należy za podatek dochodowy i zamieścić w formularzy PIT,

– wysokość składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego,

– wysokość wypłaty bez opodatkowania, to znaczy netto – od kwoty brutto należy odjąć wszelkie składki ubezpieczeniowe, zaliczki podatkowe oraz potrącenia. Do tej sumy dodać należy wszystkie bonusy i dodatki, które nie są opodatkowane.

 

 

Justyna Błahut
www.Skarbowy.biz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *