Interaktywna reklama zewnętrzna pomaga się przebić

Dodano: 18.06.2015

Reklama zewnętrzna, mimo że jest najstarszą formą promocji, stosowaną już w czasach starożytnych, jeszcze się ludzkości nie znudziła – co łatwo można stwierdzić, patrząc na ulice miast. Powszechność reklam outdoorowych, czyli ulicznych, nie ułatwia jednak dotarcia do potencjalnego klienta. Wprost przeciwnie. Czy zatem ta forma promocji może być jeszcze skuteczna?

Reklama zewnętrzna

W wizualnym szumie (podobnie zresztą jak w szumie informacyjnym) bardzo trudno się wyróżnić i przebić z komunikatem. Zwiększyć skuteczność reklamy zewnętrznej można najprościej na dwa sposoby – albo poprzez wzbudzenie kontrowersji, albo po prostu poprzez zwiększenie jej interaktywności.

Pierwszy sposób może zakończyć się tragicznie – na przykład przyznaniem Chamleta, czyli nagrody dla najgorszej reklamy przyznawanej przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego. Żeby więc nie ryzykować zanadto zepsuciem wizerunku swojego przedsiębiorstwa, warto pochylić się nad reklamą wyróżniającą się w inny, bardziej subtelny sposób.

Wpływ Internetu na reklamę

Reklama w erze Internetu musiała przejść metamorfozę – użytkownicy surfujący po sieci przyzwyczaili się do odbierania wielu bodźców naraz. Dlatego też statyczny obraz – zwłaszcza w zalewie innych obrazów – nie dociera do nich, a w najlepszym razie po prostu nudzi. Najbardziej przyciąga wzrok, a za nim uwagę, element dynamiczny – właśnie tak skonstruowane są reklamy, na które natykamy się, przeglądając strony internetowe. Ten mechanizm z powodzeniem można przenieść do działań offline, w reklamie zewnętrznej.

Kasetony i wyświetlacze

Najłatwiejszym sposobem na wyróżnienie reklamy outdoorowej jest wykorzystanie do jej ekspozycji światła. Spośród podświetlonych form wyróżnić można dwie podstawowe – kasetony oraz wyświetlacze LED. Te pierwsze to nic innego jak świecące szyldy, niezwykle przydatne w oznaczeniu lokalizacji siedziby firmy – sprawdzają się szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy zmrok zapada już w godzinach popołudniowych. Ich niewątpliwą zaletą jest cena – kasetony to optymalne rozwiązanie dla mniejszych firm, które dysponują ograniczonym budżetem reklamowym.

Tablice LED pozwalają przede wszystkim modyfikować raz zaprogramowany przekaz oraz stosować animacje przykuwające uwagę. Badania POPAI pokazują, że reklama umieszczona na tablicy LED może zwiększyć sprzedaż nawet do 20%. Aby jeszcze bardziej podnieść skuteczność oddziaływania, warto treść sprzedażową połączyć z informacyjną. W jaki sposób? Choćby poprzez umieszczenie na tablicy LED zegara lub termometru – każdy przechodzień szukający takiej istotnej informacji mimowolnie spojrzy na baner i oprócz prognozowanej temperatury ujrzy przekaz reklamowy.

Reklama mobilna tradycyjnie

Reklama na czterech kółkach, czyli po prostu samochodowa, również należy do dość popularnych sposobów dotarcia do konsumentów. Najczęściej stosuje się oklejanie samochodu – wydruki z przekazem reklamowym zabezpiecza się folią. Tego typu reklama pełni rolę raczej mobilnej wizytówki, na której oprócz logo, pojawić się mogą jeszcze dane teleadresowe do firmy. Wszelkie informacje sprzedażowe – nowości w ofercie, promocje itp. – z racji swojej czasowości raczej nie są umieszczane na okleinie. O wiele bardziej uniwersalnym sposobem jest wykorzystanie samochodowych tablic LED, których przekaz można w każdej chwili zmienić – o wszelkich zmianach (choćby zmianie numeru telefonu lub godzin otwarcia) można z dużą łatwością poinformować odbiorców. Kolejną niewątpliwą zaletą jest również to, że samochodowe tablice LED – w odróżnieniu od przytwierdzonej na stałe okleinie – można zdemontować w każdej chwili.

Epoka obrazkowa

Jak więc – po tym pobieżnym przeglądzie rodzajów reklamy zewnętrznej – należy odpowiedzieć na postawione w pierwszych zdaniach tego artykułu pytanie? Czy stawianie dzisiaj na reklamę outdoorową ma jeszcze sens? Odpowiedź wydaje się prosta: w epoce obrazkowej nie sposób pominąć tej formy komunikacji. Jedyne co przedsiębiorca – chcący się wyróżnić we wspomnianym już szumie informacyjnym – może zrobić, to zdynamizować swój przekaz, uczynić go bardziej interaktywnym albo po prostu rzucić na niego trochę światła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *