Handlowcy nie będą już musieli oznaczać metką każdego towaru

Dodano: 28.07.2014

Coś, co z pewnością zainteresuje przedstawicieli branży handlowej to fakt, że weszła w życie nowelizacja ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług. Nowe przepisy określają, że od teraz sprzedawcy nie mają obowiązku metkowania towarów.

Koniecznością jest jednak, aby cena była widoczna w taki sposób, aby kupujący nie miał żadnej wątpliwości co do jej wartości. Dodatkowo sprzedawcy muszą informować o powodzie przeceny towarów. Jeżeli sprzedawca złamie nowe przepisy lub naruszy regulacje dotyczące uwidaczniania cen, grozi mu kara pieniężna w wysokości do 20 tys. zł. W przypadku, gdy do ich złamania dojdzie trzykrotnie w ciągu roku, licząc od dnia, w którym miało miejsce naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, wówczas kara wyniesie do 40 tys. zł.

Nowelizacja dotyczy w szczególności zniesienia obowiązku indywidualnego oznaczania towarów, czyli metkowania. Zdaniem resortu finansów, który sformułował zmiany, naklejanie cen na poszczególne towary powoduje większe zaangażowanie personelu, co oznacza tym samym wyższe ceny. Ważne jest też ryzyko błędów. Zdaniem MF metkowanie jest szczególnie uciążliwe dla mniejszych firm, które nie dysponują odpowiednimi urządzeniami i systemami do oznaczania towarów kodami kreskowymi.

Wyliczenia MF wskazują na to, że wdrożenie nowych przepisów przełoży się na zmniejszenie obciążeń administracyjnych, które dzisiaj wyceniane są na ok. 0,5 mld zł rocznie. Ministerstwo Finansów podkreśliło także, iż będzie to miało pozytywny wpływ na poziom kosztów uzyskania przychodów podmiotów funkcjonujących w branży handlu i usług, Jednak, jak na razie, dokładne wyliczenie oszczędności możliwych do uzyskania nie jest proste ze względu na brak niektórych kluczowych danych.

Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy podkreśliło również, że korzyści społeczne mogą być zbliżone do skali oszczędności związanych z obciążeniami administracyjnymi. Ponadto, w ocenie resortu finansów, przyjęte zmiany regulacji przyczynią się do większej elastyczności cen, a pośrednio również do ich obniżenia.

Joanna Walerowicz

plobank.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *