Czy opłaca się korzystać z CRM-ów online?

Dodano: 30.01.2015

Powszechnie przyjęło się powiedzenie, że jeżeli czegoś nie ma w Internecie, to nie istnieje. Coraz więcej zdarzeń ma miejsce w sieci. Zwykłe codzienne czynności niegdyś zupełnie z komputerami nie związane, dziś robimy online. Online staje się coraz bardziej powszechne. Online płacimy rachunki, robimy zakupy nawet te najprostsze spożywcze, szkolimy się czytamy, rozmawiamy. Czy tego chcemy czy też nie online jesteśmy coraz częściej, bo wymusza to na nas wszechobecna rewolucja internetowa. O ile w przypadku życia codziennego warto zastanowić się czy w każdej dziedzinie to online to właściwa droga, to w przypadku podejmowania decyzji biznesowych jest ona raczej konieczna.

prosty-crm

CRM On-line czy CRM off-line

Coraz mniej liczna jest grupa firm w żaden sposób nie występująca w Internecie. Zakres działalności firmowej online jest indywidualną decyzją każdego właściciela firmy. Chcąc jednak zajmować liczącą się pozycję na rynku czy być rozpoznawanym przez potencjalnych klientów jesteśmy zmuszeni chociażby w symboliczny sposób online występować.

Jakie korzyści możemy uzyskać z obecności w Internecie? Przede wszystkim możliwość odnalezienia naszej firmy, uzyskania danych kontaktowych. Nie od dziś wiadomo, że drukowane książki telefoniczne poszły w zapomnienie z powodzeniem zastąpione przez ich internetowe odpowiedniki. Internet to również silne medium reklamowe, dające naszej firmie wiele rozwiązań na to, jak w sieci się promować. Czy to jednak wszystkie zalety jakie możemy uzyskać dzięki wirtualnej rzeczywistości? Oczywiście, że nie. Internet oprócz tego, że staje się idealnym medium, by całemu światu pokazać kim jesteśmy i czym się zajmujemy, daje również możliwość wyciągnięcia czegoś tzw. dla siebie. Jednym z takich rozwiązań są nowoczesne systemy zarządzania relacjami z klientem online.

Zarządzać relacjami z klientami ale jak?

Chcąc zarządzać relacjami z klientami w danej firmie w oparciu o specjalistyczne systemy informatyczne w pierwszej kolejności musimy szczegółowo przeanalizować występujące w tej organizacji zależności. Mając na względzie wybór możliwie najlepszego rozwiązania analiza ta musi być dokładna i uwzględniająca wszystkie dotychczasowe aspekty działalności firmy. Poniżej lista czynników posiadających decydujący wpływ na wybór odpowiednie systemu zarządzania relacjami z klientami:

  • wielkość firmy
  • profil działalności firmy
  • ilość dotychczasowych klientów firmy oraz planowany przyrost tej ilości
  • jakie dane odnośnie klientów, podmiotów współpracujących chcemy gromadzić
  • jak dotychczas przebiegają procesy obsługi klienta
  • jakie wnioski chcemy wyciągać z gromadzonych danych oraz do jakich analiz będą one wykorzystywane
  • jaka będzie ilość użytkowników systemu oraz jaki będzie zakres ich uprawnień
  • które z dotychczasowych aspektów działalności firmy mają znaleźć odzwierciedlenie w systemie CRM
  • jakich funkcji niestandardowych oczekujemy aktualnie lub w przyszłości od wybranego narzędzia
  • czy chcemy mieć możliwość modyfikacji systemu w trakcie użytkowania

Odpowiedzi na powyższe pytania w końcowym etapie powinniśmy zestawić z wielkością budżetu, jakim dana firma dysponuje lub planuje przeznaczyć na wdrożenie systemu CRM.

Dlaczego CRM online?

Czym się różnią tradycyjne systemy CRM od tych online? (źródło: minifirmy.pl/2014/02/07/co-to-jest-crm) Przede wszystkim sposobem użytkowania. Tradycyjny system CRM wymaga instalacji specjalnie dedykowanego oprogramowania, a co za tym idzie w pierwszej kolejności konieczne jest spełnienie odpowiednich wymagań sprzętowych. W przypadku systemu online wystarczy rejestracja za pośrednictwem strony www do indywidualnego panelu klienta. Na pierwszy rzut oka widoczna jest również oszczędność jakiej możemy dokonać decydując się na system online. Pozbywamy się kosztów związanych z wdrożeniem systemu, jak również ewentualnych dodatkowych inwestycji w sprzęt komputerowy o specyficznych parametrach.

Standardowe systemy zarządzania relacjami z klientem z reguły są rozwiązaniami o wiele mniejszej elastyczności, sztywno określonych zakresach funkcjonalności. Kolejne ich aktualizacje wiążą się z kolejnymi kosztami. Z kolei wersje online o wiele łatwiej mogą być dostosowywane do potrzeb konkretnego użytkownika, chociażby poprzez przekazanie mu uprawnień do modyfikowania systemu zgodnie z jego potrzebami i oczekiwaniami. Zamiast kupować gotowe mocno rozbudowane rozwiązanie możemy zdecydować się na system o mniejszej początkowo liczbie funkcjonalności, jednak z możliwością ich modyfikacji pod kątem naszego profilu działalności.

W przypadku, gdy dana firma dopiero planuje rozpocząć działalność z wykorzystaniem wsparcia systemu CRM online łatwiejszym i bardziej przyjaznym rozwiązaniem są systemy online. Z reguły są one prostsze w obsłudze, a zawarte w nich najistotniejsze funkcjonalności, pozwalają skupić się nowemu użytkownikowi przede wszystkim na tym co najważniejsze. Bardzo istotna jest również możliwość bezpłatnego wsparcia w procesie użytkowania, czy też możliwość skorzystania z dedykowanej dla danego systemu pomocy. Mając takie wsparcie użytkownik zyskuje poczucie bezpieczeństwa oraz zwiększa się jego komfort korzystania z danego rozwiązania.

Istotna jest również dostępność do danego systemu. W przypadku systemu tradycyjnego jesteśmy związani ograniczeniem sprzętowym, w momencie awarii komputera pozostajemy bez dostępu do systemu. Aplikacja online daje nam możliwość zalogowania się do panelu z każdego dostępnego urządzenia posiadającego dostęp do sieci Internet.

Dodatkowo polecam zapoznać się z wpisem na Deda.pl wyjaśniający dlaczego warto korzystać z CRM-ów online. Bardzo fajnie przedstawione informacje na ten temat.

Doświadczamy miniCRM

Systemy CRM online, czyli pracujące przez przeglądarkę, są w obecnych czasach jednym z najdynamiczniej rozwijających się rozwiązań technologicznych. Nie można z całą pewnością przesądzić, że jest to jedyne i najlepsze rozwiązanie dla biznesu. Jak każde z narzędzi posiada swoje zalety, jednak nie jest też zapewne całkowicie wolne od ograniczeń. O tym jakie wsparcie jest „szyte na miarę” danej organizacji decyduje przede wszystkim charakter jej działalności oraz cele i potrzeby jakie mają zostać w rezultacie osiągnięte. Nikt nie da również gwarancji, że raz przyjęte rozwiązanie będzie tym idealnym i nigdy go nie zmienimy. Dlatego też warto testować różnego rodzaju rozwiązania. Doświadczać nowych funkcjonalności przy minimalnych nakładach lub całkowicie bezkosztowo. Taką możliwość zapewniają niektóre z systemów online, m in. miniCRM. Dzięki temu rozwiązaniu możesz w praktyce ocenić czy jest to narzędzie odpowiednie dla potrzeb Twojej firmy. Jeżeli wersja bezpłatna jest dla Ciebie zbyt mało funkcjonalna i nie spełnia w pełni Twoich oczekiwań masz do dyspozycji również bardziej rozbudowane wersje systemu w opcji płatnej. MiniCRM jest prostym i intuicyjnym narzędziem, które z powodzeniem dostosujesz do swoich potrzeb poprzez możliwość dodawania własnych pól dodatkowych. Dodatkowo będąc użytkownikiem systemu, nawet w opcji darmowej, masz możliwość zgłaszania sugestii i proponowania rozwiązań odnośnie systemu. Pracując z miniCRM masz pewność, że nie zostaniesz „w tyle”, ponieważ narzędzie jest na bieżąco rozwijane i aktualizowane, aby dostosowywać się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. W przypadku jakichkolwiek pytań lub trudności zawsze możesz liczyć również na niezawodne wsparcie poprzez pomoc online oraz profesjonalny support. Oczywistym jest, że darmowe wersje systemu nie dostarczą narzędzi do skomplikowanych analiz wielokierunkowych dla ogromnych korporacji, jednak z powodzeniem będą wsparciem dla małych firm o mniejszej skali działalności i bardziej ograniczonej bazie klientów.

Jeżeli w Twojej głowie choć przez chwilę przemknęło pytanie „ciekawe jak to działa” lub „a może warto spróbować” to wejdź na blog minicrm.pl/blog i przekonaj się sam czy CRM online to rozwiązanie, którego potrzebujesz w swojej firmie.

Artykuł został przygotowany w oparciu o ogólno dostępne informacje w internecie, między innymi na stronach minifirmy.pl, deda.pl, minicrm.pl, wikipedia.org

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *